July 08, 2012

Bakti Siswa Perdana di Kuala Selangor


Hattudiaaaaaaaaaa.
Datanglah kami mahasiswa mahasiswi UUM ke
Kampong Sepakat, Kuala Selangor untuk program Bakti Siswa Perdana 1 Malaysia
yang berlangsung pada 2 - 5hb Julai 2012.






Majlis penyerahan anak angkat kepada keluarga angkat


Ini kami panggil Mami.
Mami ni seriussssss happening woi.


Ibu dan ayah (pakai songkok)


Aku, kakyong dan abg yong sekali jadi anak angkat ketua kampung iaitu Tok Manaf yang kami panggil Ayah dan isterinya Puan Mislah yg kami panggil Ibu.
Ni rumah kamiiiiiiiiiiii !


Adakah ianya berunsurkan politik ? hehehe


Ini Anip ! Umurnya tiga tahun plus plus. Mulanya pemalu sikit, lama-lama dah bising jugak. Dia setiap kali mesti akan sebut perkataan yg kedengaran seperti ini ,

"Takkniiiinaaannnn...!" .

Kami tiga pun tak paham dia sebut apa sebenarnya tapi lepas tanya, rupanya dia cakap "budak ni naaa.." something like that la. Wahahahah ! Terbayang patung kura-kura Bella yang nama Nina tu. 

Ini adiknya, Umairah Syaminaaaaaaaaaa comei comei atototottoo.


.
.
.


HARI PERTAMA






Lepas balik dari taklimat apa semua, rehat jap kat rumah. Petang tu pulak ada gotong royong. Yang perempuan bersihkan surau dan lelaki bersihkan kawasan kubur. Dan dan dannnn lepastu kan, kami duduk rumah jaaaaa sebabnya malam tu LDK tak jadi buat, muahahahaha. Semua tu disebabkan cuaca pada mulanya. tetapi ditambah diadun disebati kan pulak dengan ketiadaan elektrik secara tetiba, makanya, kensel lah. Berseronoklah kami semua. Kahkahkah. Malam tu aku tidur awal pulak makanya tak sempat ikut ibu dgn ayah pi lepak warung jual lempeng yg femes bersama kakyong dan abg yong.

(Tiada dalam gambar : Perempuansssssss)

.
.
.

HARI KEDUA

Kami ada LDK dengan bebudak tadikanya haa pun adoii teberrr. Hehehe majoriti gerak lambat jugak la dari rumah, cik MT, Fatiha Baharin pun dah bengang errrr. Ok dah. Main lah dengan kanak-kanak ceria ribena tu then balik rumah makan tengahari apa semua, petang pukul 3.00 datang balik ke Dewan Kg Sepakat tu untuk acara sukaneka a.k.a Sukan Rakyat dengan orang kampung situ. Ada kategori kanak-kanak dan dewasa.


Malam pulak, gerak ke Kampong Kuantan ! Mau tengok kelip kelip maaaaa

.
.
.


Ini Adib.
Adib ni lah yg menangis pagi-pagi buta kat kelas. Tak boleh berpisah dengan ibunya mungkin. Cikgunya cakap dia memang macamtu selalu.




Ustaz cuba memujuk Adib sehinggalah dia stop nangis. Haha






.
.
.

Masa untuk sukanekaaaaaaaaaaa







Firefliesssssss time !




Kelip kelipnya enggak bisa dilihat ya dalam gambar, maka ini aja yang ada. hehe.
For the very first time gua naik sampan wooo. seronok main air sungai tu sebenarnya, heeeee bestttnyeeeeerrrwwwxyzzz


Then, ibu dan ayah bawak anak-anaknya lepak kedai lempeng ! woohooo, disebabkan aku tak dapat makan semalamnya sebab tidur awal, malam ni aku melahap lempeng cukup cukup. Order lempeng milo 2 kali, share dengan bella. hehe. Kebetulan pulak lepas balik kelip kelip tu, Mat ajak semua lepak situ which is warung ayah angkat dia. Memang ramaiiii la, semua berkumpul situ plus malam tu tak hujan pulak kan. Memang happening gila sehhh ! Sampai pukul 12 lebih jugak laa lepak.


Ibu memang lejen laa siap bawak ubat nyamuk lingkar tu pi situ sebab situ banyak nyamuk. hahahahahaaaa, coooool.



Sambut birthday sekali. Haaa yang lelaki tu la tokei kedai tu.


Lepas lepak sini, ibu ayah bawak gi ronda kat Bukit Melawati, tengok suasana waktu malam kat Kuala Selangor.

.
.
.


HARI KETIGA

Time tooooooooo walk walk. hahahahahahahaaaaa.
Pergi Taman Alam, Bukit Melawati dan Muzium situ. Woohoo gila lah aku dah berpeluh sakan dah masuk hutan tu, panass. heee. nasib baik lepastu masuk muzium, ada aircond. bukannya tengok apa ada dalam muzium, tapi pi cari port yang kena aircond. Ngaaaaa :p













Ketam warna biruuuuuuu







Taktau laa apa kena dengan Mat.






Kawan Bella :')
wakakakkaa

.
.
.




.
.
.

HARI KEEMPAT (Hari terakhir)

Sebelum ke rumah orang yang kurang berkemampuan, ayah suruh tanam dulu benih nangka tu. buat kenang-kenangan bebudak uum datang sini buat bakti siswa. Rezeki kami ayah cakap sebab kebetulan ada benih pokok nangka tu.





Majlis penutup.



.
.

Byebye Kampong Sepakat.
Ianya satu kenangan yang terindah buat kami semua :)

4 comments:

Rafflesia™ said...

bestnya dapat buat aktiviti anak angkat + gotong royong ni.. !! :) best!!

Lily Sulily said...

Hehe yupp
Besstt sangat !
Pengalaman semua tu :D

Fienazzuki said...

Aku pun pi jgk program mcm nie!!!
sgt seronok!!!

Lily Sulily said...

Kankannn
sukaaaaaaaaaa
dapat pengalaman tu paling best, hehe